Terug naar de homepagina
Verbeteringen nodig in de mondzorg voor verpleeghuisbewoners - Thumbnail

Verbeteringen nodig in de mondzorg voor verpleeghuisbewoners

Onlangs is er veel aandacht geweest voor misstanden in de mondzorg voor verpleeghuisbewoners. Verschillende journalisten, waaronder Paul Schram, hebben hierover geschreven en ook EenVandaag heeft hier onderzoek naar gedaan. In deze samenvatting gaan we dieper in op de problemen die spelen in de mondzorg voor ouderen.

Er zijn steeds meer misstanden in de verpleeghuizen waar ouderen slechte mondzorg ontvangen van commerciële tandartsenketens. Deze bedrijven zijn gericht op winst maken, waardoor de kwaliteit van zorg vaak te wensen overlaat. Ouderen worden soms op hun kamer behandeld door personeel dat onvoldoende is opgeleid.

Daarnaast wordt er misbruik gemaakt van het declaratiesysteem, waarbij werkzaamheden van assistenten worden gedeclareerd als tandartsbehandelingen en korte consulten worden opgevoerd als lange behandelingen. Dit leidt tot onnodige of juist onvoldoende zorg voor ouderen.

Een schrijnend voorbeeld is een man wiens gebit snel achteruitging in een verzorgingshuis. Zijn dochter kreeg geen reactie op haar verzoek om een behandelplan en zag hoe zijn tanden één voor één afbraken.

Tandarts Nicole Teeuwisse en hoogleraar Anita Visser waarschuwen voor de graaicultuur van commerciële ketens, die voornamelijk gericht zijn op winst. Door de hoge uurtarieven kunnen zij goedkoop personeel inzetten en toch veel verdienen, wat ten koste gaat van de patiënt.

Naast het artikel van Paul Schram heeft internist Marcel Levi ook zijn zorgen geuit over misstanden in de mondzorg voor verpleeghuisbewoners. Deze zorg wordt vergoed door de Wet langdurige zorg (Wlz) en volgens Levi maken sommige mondzorgketens misbruik van dit systeem. Er worden hoge tarieven gerekend en er is gebrekkige controle op declaraties.

Uit onderzoek van EenVandaag blijkt dat bewoners behandeld worden zonder duidelijke noodzaak, assistenten handelingen uitvoeren die voor tandartsen bedoeld zijn en dat dit soms gebeurt op een keukenstoel in plaats van in een tandartsstoel.

Zorgverzekeraars zijn inmiddels bezig met onderzoek naar deze misstanden en in sommige gevallen is er al geld teruggevorderd. Levi vraagt zich af waar de inspectie en toezichthouders blijven in het tegengaan van deze problemen.

De discussie die is ontstaan naar aanleiding van deze artikelen laat zien dat er veel betrokkenheid is binnen de mondzorgsector voor goede en eerlijke zorg voor ouderen. Het is belangrijk dat er aandacht blijft voor dit onderwerp om de kwaliteit van mondzorg in verpleeghuizen te verbeteren.

Links naar meer informatie:

Hoe commerciële mondzorgketens de kwaliteit van mondzorg aantasten, door Joost Wessels met uitleg van Anita Visser, hoogleraar geriatrische tandheelkunde in het UMCG.

Hoe commerciële tandartsenketens veel geld verdienen aan slechte mondzorg aan ouderen, door Paul Schram voor Avro/Tros EenVandaag.

Kamerbrief over extra middelen voor de aanpak van zorgfraude, Minister Bruijn (VWS), staatssecretaris Tielen (Jeugd, Preventie en Sport) en staatssecretaris Pouw-Verweij (Langdurige en Maatschappelijke Zorg) informeren de Tweede Kamer over de aanpak van fraude en criminaliteit in de zorgketen.

Met dank aan Paul Schram, onderzoeksjournalist en Peter de Goede, tandarts-geriatrie.

Heeft u ervaring, positief of negatief, met tandartszorg in een verpleeghuis? Laat het ons weten, stuur een bericht naar info@tandarts.nl. Alvast hartelijke dank!