Wanneer je bij de tandarts in de stoel ligt en de tandarts of mondhygiënist de stoel overeind zet om met je te praten, kan dat soms zorgen voor wat spanning. Maar eigenlijk draait het allemaal om jouw gezondheid, en dat is een goede zaak. Zo'n gesprek kan leiden tot een advies voor een behandeling of verandering in levensstijl. Maar wat maakt een gesprek echt nuttig?
Dr. Wanda de Kanter en dr. Pauline Dekker, beide longartsen, hebben zich verdiept in de gesprekvoering tussen zorgverlener en patiënt. Hoe kunnen zorgverleners advies geven zonder belerend over te komen naar hun patiënten? Als patiënt wil je immers een respectvol en gelijkwaardig gesprek. Het is ook goed om kritisch te kijken naar de relatie met je zorgverleners. Hoe wil jij behandeld worden door je dokter, mondhygiënist of tandarts?
De Kanter en Dekker hebben een video gemaakt waarin ze een rollenspel spelen in een tandartspraktijk. Hierin tonen ze twee verschillende gesprekken: een slecht voorbeeld met humor en een behulpzaam en effectief gesprek. Ze laten zien hoe zorgverleners op een wetenschappelijk bewezen manier de patiënt kunnen helpen om gezonder gedrag te vertonen, zonder betuttelend te zijn. Het onderwerp van het gesprek is stoppen met roken, maar de technieken zijn toepasbaar op vele situaties. Benieuwd naar de video? Je kunt deze bekijken via deze
link.